Selamat datang! Harap blog ini membantu pencarian anda. Sila datang lagi ya =)

Friday, July 30, 2010

Set Mini Fertigasi J-Biotech Herbal Sdn Bhd

Fertigasi ("Fertigation" dalam bahasa Inggeris) adalah berasal daripada cantuman dua perkataan, iaitu "fertilization" dan "irrigation". Dalam sistem fertigasi, proses pembajaan dan pengairan terhadap tanaman akan berjalan serentak. Fertigasi juga merujuk kepada sistem pengeluaran tanaman tanpa menggunakan tanah.

Tujuan asal fertigasi adalah untuk mengelakkan tanaman daripada dijangkit penyakit akar dan penyakit layu bakteria yang kebanyakannya dibawa oleh tanah. Untuk tujuan ini, rumah tanaman atau struktur pelindung hujan (SPH) diperlukan. Selain melindungi tanaman daripada dijangkiti penyakit, fertigasi juga bertujuan untuk mengelakkan larutan baja yang diberikan kepada pokok menjadi terlalu cair (terkena hujan) dan membuatkan pemberian baja tidak berkesan.

Fertigasi boleh mengurangkan kos operasi dan penggunaan sistem fertigasi secara ketara dapat mengurangkan penggunaan air dan baja berbanding dengan cara-cara lain. Kos tenaga kerja untuk mengendalikan sistem ini juga rendah. Penggunaan alat pengatur masa automatik menjamin keberkesanannya.

Pakej Set Mini Fertigasi JBTH


Pakej lengkap untuk 20 pokok
- RM 280.00

Pakej lengkap untuk 50 pokok
- RM 450.00

Kelengkapan pakej termasuk:
  1. Drippers
  2. Nipper
  3. Poly pipe - 16mm
  4. Micro tube - 4mm
  5. UV polibeg- 16"x16"
  6. Media tanaman - sabut kelapa
  7. Pam mini
  8. Timer
  9. Air baja - set A & set B

No comments:

Post a Comment